קטגוריות

our tips2

טיפים למניעה וטיפול בחצ'קונים

אקנה או פצעי בגרות (חצ'קונים) מהווה מצב המוכר לכמעט כל מתבגר. שיא השכיחות הם בגילאים חמש-עשרה עד שמונה עשרה שנים, כאשר כ-95% מהמתבגרים חווים פצעי בגרות בשלב כלשהוא של התבגרותם. במאמר זה ננסה לתת טיפים מועילים כיצד להימנע ולטפל בפצעי בגרות.
09/08/2020
דר' אסי לוי, מנהל השירות למחלות מושרות אור, מערך העור, מרכז רפואי רבין

אקנה או פצעי בגרות (חצ'קונים) מהווה מצב המוכר לכמעט כל מתבגר. שיא השכיחות הם בגילאים חמש-עשרה עד שמונה עשרה שנים, כאשר כ-95% מהמתבגרים חווים פצעי בגרות בשלב כלשהוא של התבגרותם, רובם (כ-85%) בדרגת חומרה קלה ומיעוטם בדרגת חומרה בינונית עד קשה. אצל רבים פצעי הבגרות אינם קיימים באופן קבוע אלא מופיעים לפרקים, מעת לעת. כיאה לחוק מרפי, לא ניתן לקבוע מראש או לצפות מתי יופיעו ח'צקונים והם נוטים להופיע בדיוק בזמן הכי פחות מתאים-ואכן זה מתסכל ומיייאש כאשר הם מופיעים דווקא לפני פגישה, אירוע חברתי או משפחתי.

במאמר זה ננסה לתת טיפים מועילים כיצד להימנע ולטפל בפצעי בגרות.

מהם פצעי בגרות ומדוע הם מופיעים?

פצעי בגרות נגרמים עקב תהליך דלקתי כרוני של זקיקי השיער ובלוטות החלב המופיע בעיקר על פני אזורי עור עתירי שומן, כלומר על פני מצח, לחיים, צוואר, חזה, גב עליון וזרועות עליונות. ביותר מ- 20% קיימת גם  מעורבות חזה וביותר מ- 10% קיימת מעורבות של הגב.

 

עם גיל ההתבגרות חלה עלייה ברמת הורמוני המין הזכריים (אנדרוגנים) הן בגברים והן בנשים. העלייה ברמת האנדרוגנים גורמת לייצור יתר של שומן ע"י בלוטות החלב(sebaceous glands). הפרשת יתר זו מביאה לחסימה של צינורות ההפרשה אל פני העור. חסימה זו מביאה ליצירת תנאים נוחים להתרבות עבור חיידק הנמצא באופן קבוע בעור שלנו ושמו  propioni bacterium acnes . השילוב של חסימת בלוטות ושגשוש החיידק מביאים ליצירת תגובה דלקתית.

כאשר קיימת רק חסימה של הבלוטות נגעי העור הנראים לעין הינם קשריות שטוחות הנקראות קומדונים (או בלשון העם "ראשים שחורים"), כאשר מעורב כבר תהליך דלקתי מופיעים נגעים אדומים שטוחים ועמוקים, ונגעים המכילים מוגלה ו/או נוזל. בכ-20-30% מהמקרים החצ'קונים מחלימים תוך הותרת כתמי צבע (פיגמנטציה) וב-10-15% מהמקרים מתפתחות צלקות במקום.

איך להימנע מחצ'קונים?

כמובן שאין דרך להימנע באופן מוחלט מהיווצרות של חצ'קונים, כיוון שלא ניתן להימנע מלהתבגר...

בסופו של דבר חצ'קונים לרוב חולפים עם תום גיל ההתבגרות, אולם הן בגברים והן בנשים הם יכולים להימשך גם אחר-כך. כיוון שלחכות מספר שנים שהחצ'קונים יעברו, אינו פתרון מוצלח במיוחד, נרצה לדעת כיצד ניתן בכל זאת להימנע מהופעת חצ'קונים וכיצד ניתן לטפל בפצעי בגרות.

 

באנשים מסויימים, נוצרים חומרים על פני העור הגורמים לחסימה של ניקוז הזקיקים ובלוטות החלב, כגון קרם פנים שומני, שאריות איפור לא איכותי (איפור תקני נבדק ליצירת קומודונים ולא משווק במקרה שגורם לכך) ושמן עקב עבודות שונות (טיגון, שמנים תעשייתיים)- במקרים כאלו חשובה ההימנעות מהגורמים הללו במידה וניתן (למשל שימוש בקרם פנים ללא שמן, שימוש באיפור תקני)  ושימוש בתכשירי רחצה ייעודיים לטיפול באקנה

לרוב אין קשר בין מאכלים מסויימים להופעה של חצ'קונים, אולם כאשר אדם חש שזמן קצר לאחר אכילה של מזון מסויים מופיעים או מחמירים חצ'קונים, אז יש הגיון להימנע מאותו מאכל ספציפי אצל אותו האדם.

איך לטפל בחצ'קונים?

ראשית יש לזכור כי בהחלט ניתן לטפל בפצעי בגרות, במקרים קלים ניתן לטפל באופן עצמאי תוך שימוש בקרמים ובתרחיצי פנים ייעודיים, כך שמונעים הופעה של חצ'קונים חדשים ומייבשים חצ'קונים קיימים.

במקרים קשים יותר כדאי לפנות לרופא/ת עור ולהתייעץ, כאשר הטיפול נקבע בהתאם לחומרת המצב, לרצון המטופל/ת ולמידת ההצלחה של טיפולים קודמים. כאשר החצ'קונים מחלימים עם  פיגמנטציה (שהינה תופעה חולפת אך כזו העשויה להימשך חודשים ואף שנים) או עם צלקות (שהינן קבועות) ישנה חשיבות עליונה להתחלה מוקדמת של טיפול יעיל.

אילו טיפולים קיימים?

טיפול מקומי:

קיימים מגוון של תכשירים הנמרחים מקומית. התכשירים יעילים בעיקר לטיפול באקנה קלה. סוגי התכשירים העיקריים:

 

   1. תכשירים ללא מרשם רופא המביאים לייבוש של הנגעים הקיימים. ניתן לשלב אותם עם תכשירים ייעודיים לניקוי הפנים.

   2. תכשירים המכילים אנטיביוטיקה- הפעילות העיקרית הינה כנגד החידק הגורם לחצ'קונים. התכשירים יעילים בדרך כלל לפצעי בגרות דלקתיים בחומרה קלה עד בינונית.

   3. תכשירים המכילים רטינואידים- הרטינואידים הינם נגזרות של ויטמין A. הם מעודדים התפתחות תקינה של העור ובלוטות החלב וכך מפחיתים הופעת נגעים חדשים.

 

טיפול סיסטמי:

טיפול אשר לרוב ניתן בבליעה. הטיפול הסיסטמי יעיל מהטיפול המקומי אולם כרוך בהשפעה על מערכות שונות בגוף ומטבע הדברים כרוך בתופעות לוואי בהתאם. טיפולים עיקריים:

 

   1.טיפול הורמונלי-טיפול זה שמור לנשים בלבד. הטיפול נוגד את השפעת ההורמונים הקשורים בהתפתחות פצעי בגרות (אנדרוגנים).

   2. טיפול אנטיביוטי- עקרון הפעילות דומה לתכשירים המקומיים המקבילים, אולם הטיפול יעיל יותר.

   3. טיפול ברטינואידים סיסטמיים- עקרון הפעילות דומה לתכשירים המקומיים המקבילים, אולם הטיפול יעיל יותר, אך כאמור כרוך בתופעות לוואי מרובות וחמורות יותר, וכן מצריך ביצוע של בדיקות דם לפני ובמהלך הטיפול.

 

פוצצנו לך מתוך מיתוסים

הכירו את מוצרי Acnil המכילים קומפלקס פטנט טיפולי חדשני

באתר זה נעשה שימוש בקבצי cookies. המשך גלישתך באתר מהווה הסכמה לשימוש זה.
למידע נוסף עיין בתנאי שימוש

אישור